VR-tekniken

VR-tekniken

Det finns en hel intressant teknik som man bör läsa vidare om. I denna artikel har vi valt att fokusera på VR eller Virtual Reality.

Vad är VR?

Det är användningen av datorteknologi för att skapa en konstgjord miljö. Till skillnad från vanliga användargränssnitt sätter VR användaren i en konstgjord värld. Som ersättare till att se en skärm framför dem är användarna inne i denna verklighet och kan interagera med andra tredimensionella-världar. Genom simulering av dessa sinnen, hörsel, beröring, syn omvandlas datorn till en port till denna konstgjorda värld. Den enda riktiga flaskhalsen för riktiga VR-upplevelser är tillgången datorkraft eller kapacitet som man brukar kalla det för.

Vad är skillnaden mellan Virtual Reality och Augmented Reality?

Virtual Reality och Augmented Reality är två sidor av samma mynt. Du kan se på Augmented Reality som VR med en fot i den verkliga världen: Augmented Reality simulerar konstgjorda föremål i den verkliga miljön; Virtual Reality skapar en konstgjord miljö att bo på.

I Augmented Reality använder datorn sensorer och algoritmer för att bestämma en kameras position och orientering. AR-tekniken återger sedan 3D-grafiken som de skulle se ut ur kamerans synvinkel.

I Virtual Reality använder datorn liknande sensorer och teknik. I stället för att sätta en riktig kamera i en fysisk miljö, är användarens ögon nyckeln i den simulerade miljön. Om användaren vrider på sig, reagerar grafiken i enlighet därmed. I stället för att komponera virtuella objekt och en riktig scen skapar VR-tekniken en övertygande, interaktiv värld för användaren.

Virtual Reality-teknologin

Virtual Realitys mest igenkända sak är den huvudmonterade setet (HMD). Människor är visuella varelser, och displayteknologi är ofta den enskilt största skillnaden mellan uppslukande Virtual Reality-system och traditionella användargränssnitt. Exempelvis visar CAVE automatiska virtuella miljöer aktivt virtuellt innehåll på skärmar i stor storlek. Med en mångfald av nya hårdvaru- och mjukvarualternativ utvecklas VR:ens framtid men är ändå relativt ny. Koncept som HTC Vive Pro Eye, Oculus Quest och Playstation VR är ledande, men det finns också aktörer som Google, Apple, Samsung, Lenovo och andra som kan överraska branschen på nya nivåer.

Virtuell verklighet och ljudets betydelse

Virtuell verklighet och ljudets betydelse

Övertygande Virtual Reality-program kräver mer än bara grafik. Både hörsel och syn är centrala för människans upplevelse. I själva verket reagerar människor snabbare på ljudsignaler än på visuella signaler. För att skapa verkligt uppslukande Virtual Reality-upplevelser är exakt miljöljud och äkta rumsliga egenskaper ett måste. Dessa ger en stark känsla av närvaro till en virtuell värld.

Största spelare inom Virtual Reality: Oculus, HTC, Sony

I slutet av 2018 var de tre bästsäljande Virtual Reality-headseten Sonys PlayStation VR (PSVR), Facebooks Oculus Rift och HTC Vive. Detta var inte en överraskning, eftersom samma tre HMD: er också hade varit bästsäljare under 2017. 2019 ser VR-landskapet breddas med Google, HP, Lenovo och andra som vill ta en bit av den fortfarande växande marknaden. Det kommer dock finnas många nya verktyg i framtiden. Många av dom kommer att förstärka eller komplettera nuvarande teknik.

Kategorier: Kurser