Sociala medier i framtiden

Sociala medier i framtiden

Användandet av sociala medier har kommit att bli en del av människors vardag, och man blir konstant matad med innehåll i form av texter, bilder och filmer. Man scrollar igenom sina flöden på telefonen på vägen till jobbet, när man är hemma eller helt enkelt när man är uttråkad.

Idag det finns ett brett utbud av plattformar för både sociala syften och jobbsammanhang. Facebook och Instagram är två av de största sociala medierna idag med över en miljard unika användare, och yrkesnätverket LinkedIn är inte långt ifrån med över 600 miljoner användare. Man har sett att utbudet av sociala medier har ökat betydligt de senaste åren, och används nu lika flitigt av både privatpersoner som företag.

Privatpersoner

Trots den snabba utvecklingen av sociala medier tror man inte att konceptet kommer att förändras på många år: Man har lyckats hitta det perfekta sättet för människor att kommunicera med varandra på online, och även om nya plattformar med olika syften förväntas att dyka upp kommer sociala medier som koncept inte att förändras mycket i framtiden.

Sociala medier i framtiden

Något som dock förväntas bli allt vanligare är att använda sig av VR (virtual reality) i sociala medier. Detta är något man redan sett inom tv-spelsbranschen, men också något som ökat i användning på grund av pandemin vilket men exempelvis kan se i modeshower. En potentiell framtid kan vara att använda sig av VR teknik vid användning av sociala medier, t.ex. dejtingappar. Där VR kan fungera som någonting emellan en riktig dejt och en online dejt, vilket kan vara positivt om man vill vänta innan man träffar sin dejt på riktigt.

Något annat man sett dyka upp de senaste åren är fenomenet influencers, eller content creators som de också kallas. Influencers är privatpersoner som byggt upp sin egna plattform på sociala medier, t.ex. på Instagram eller YouTube, och kan med sitt höga följarantal annonsera ut produkter eller tjänster från företag till sina följare. Beroende på hur stor deras plattform är kan influencers ta mer betalt än vad det kostar för ett företag att synas i ett klassiskt reklaminslag på tv. Detta yrke har etablerat sig snabbt på bara några år, och förväntas fortsätta växa i popularitet och dominera sociala medier i framtiden.

Företag

För bara några år sedan ansågs användningen av sociala medier i företagssyfte som ett alternativ till de klassiska marknadsföringsmetoderna, men idag är det nästintill ett måste. Förutom att samarbeta med influencers som är en stor del av företagens marknadsföring på sociala medier idag kan man även se andra förändringar. På grund av de olika tidszonerna mellan alla länder används sociala medier flitigt dygnet runt, och nu räcker det inte längre för företag att kunna svara på kunders frågor på vanliga arbetstider. Idag krävs det en helt annan tillgänglighet, framför allt på sociala medier där man är van vid en snabb och smidig kommunikation mellan företag och kund.

För personer som arbetar med sociala medier kan man därför potentiellt förvänta sig förändrade arbetstider i framtiden. Är man intresserad av sociala medier och arbetet runt omkring det finns det flera kurser att läsa. För de som arbetar eller har en annan sysselsättning finns det ett stort utbud av distanskurser vilket man kan läsa om här.

Kategorier: Kurser