Förenade genom teknologi

Förenade genom teknologi

Jan 15
Förenade genom teknologi

Sociala medier och de kommande mobila teknologierna har för evigt förändrat hur vi ser på mänsklig interaktion. Nu för tiden behöver människor inte vänta i timmar, för att inte tänka på dagar, för att vänner, familj, kunder eller klienter ska svara på dina meddelanden. Vi lever i en värld där nyheter bryts ner i 140 tecken och var fler människor idag är intresserade av sin mobiltelefon än världen utanför. Vad betyder allt det här och hur formar det sättet vi ser på världen?

I takt med att den teknologiska utvecklingen går framåt, blir den även mer mänsklig. Apples AI, Siri, försöker att imitera hur vi människor kommunicerar med varandra genom retliga och humoristiska samtal. Och Google försöker att förstå vårt beteende för att kunna erbjuda allt mer relevant information för att enklare kunna nå ut till sina användare med deras olika tjänster. Hur otroligt det här än låter är det bara början av vad vi kan förvänta oss. Mobil teknologi har ser en explosionsartad utveckling av anpassning om hur vi människor kommunicerar sedan dess första lansering av iPhone 2007. Blott sju år har gett oss en otrolig utveckling. Samtidigt är det en sådan liten del av vår mänskliga historia att vi knappt har skrapat på ytan när det gäller vad teknologi kan komma att erbjuda oss i framtiden.

Vad kan vi lära oss av film?

Filmen Her romantiserar idén av dator-mänsklig-interaktion genom två karaktärer. Protagonisten och en mjukvara som speglar den första emotionellt intelligenta Ain världen har skådat. Hur chockerande det än kan upplevas vara, är det här en väg som vi mest troligen kommer att gå mot. Men vi är inte där ännu. Är det här möjligt? Ja, varför inte? Få personer skulle ha gissat hur beroende vi skulle vara av modern teknologi för bara 10 år sedan. Ännu färre hade gissat i vilken omfattning vi konsumerar innehåll genom våra mobila prylar. Vare sig det gäller att titta på Youtubevideos, eller att läsa nyheter.

Mer anslutna till varandra än någonsin

Vi lever i en värld där människor är ännu mer anslutna till varandra än någonsin under människans livstid. Under de kommande 6 åren kommer vi förmodligen at se oss bli än mer anslutna med varandra genom nya teknologiska innovationer. Och med tanke på hur anslutna vi ä till varandra idag, finns det fortfarande ett glapp mellan människorna som använder teknologin, och de företag som försöker att nå dem. Det är inte omöjligt att vi en dag kommer att nå en punkt där konversationer kan utspela sig mellan en människa och en maskin, men för tillfället, är det upp till oss konsumenter och företags marknadsföring att övertyga oss om at det är den här vägen vi vill gå.

Utmaningarna framåt

Vare sig du är en marknadsförare, bloggare eller arbetar med sociala medier. Fundera en stund över personerna som konsumerar det innehåll du skapar för webben. Tänk inte i banor av sökmotoroptimering eller uppmaningar till handling, utan mer på den djupare relationen mellan dig och din publik. Vi kan försöka att göra click bait-artiklar med snärtiga rubriker, men i slutet av dagen bryr sig människor inte mer om ditt innehåll mer än hur det förenas med deras bild av verkligheten. Kanske är det därför vi har börjat att se allt mer riktat innehåll på sociala medier. Där människor fördelas in i grupper baserat på deras intressen, världsåskådning, och konsumtionsvanor. Den största utmaningar för marknadsförare är idag därför inte hur de bäst använder sig av sociala medie-plattformar online. Utan hur man är den bästa möjliga människa på internet.